Deelvolt

elektrisch autodelen is de toekomst

Eén deelwagen vervangt verschillende individuele wagens, en daarmee komt ruimte vrij in de stad, o.a. ruimte voor groen in de straten. Een elektrische deelwagen doet dat dan nog zonder CO2 emissies.

Het project Deelvolt is door Hajo Beeckman op 31 oktober op radio 1 gebracht, en lees je ook op VRT nws. 

Klimplant gelooft dat elektrisch autodelen de toekomst is én dat bedrijven voorlopers kunnen zijn om de elektrische wagens toegankelijk en betaalbaar te maken voor hele buurten. Zo kunnen salariswagens op wijkniveau een positief sociaal effect hebben.

Klimplant ging op zoek naar 3 werkgevers die salariswagens aanbieden. Het plan van het project Deelvolt was om binnen deze bedrijven een aantal werknemers te overtuigen om hun elektrische salariswagen te delen met hun buren. We zouden dan een vaste groep buren rond elke wagen verzamelen.

Helaas is het niet gelukt om de drie geplande pilot-cases te realiseren. Teveel fiscale onzekerheden over de praktische uitrol van dit ongekende scenario en het gebrek aan incentives waren te hoge drempels die we binnen de loop van het project niet konden overbruggen.

Met het project “Deelvolt – vlot een elektrische vloot delen” onderzocht Klimplant welke rol elektrische salariswagens kunnen spelen als deelwagen in de woon- of werkomgeving van werknemers. We hebben een zeer uitgebreid leerrapport gepubliceerd over ons leerproces en we zijn er nog steeds samen met autodelen.net (nu Way To Go) van overtuigd dat er veel kansen liggen om elektrische salariswagens te delen. Een aantal drempels kunnen weggewerkt worden en met enkele extra incentives kunnen elektrische salariswagens van betekenis zijn in de klimaattransitie.

Want het is zeker een win-win-win-win-win: zowel voor het bedrijf (kostenneutraal), als voor de werknemer (mits enkele financiële incentives), als voor de buren (toegang tot elektrische deelmobiliteit), de stad (minder gereserveerde parkeerplekken en laadpunten) en haar inwoners (gezondere lucht, plaats voor groen).


Het project werd ondersteund door het Klimaatfonds van de stad Antwerpen.

Autodelen.net staat ons bij met raad en daad.